Alweer 1 maand! De tijd vliegt! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ireen Koenen - WaarBenJij.nu Alweer 1 maand! De tijd vliegt! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ireen Koenen - WaarBenJij.nu

Alweer 1 maand! De tijd vliegt!

Blijf op de hoogte en volg Ireen

19 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

Daar ben ik weer!

Alweer een maand voorbij, de tijd vliegt! Ik geniet nog steeds volop hoor! Ik heb al een tijdje niks van me laten horen, dus het is een hele lap tekst ;)

Donderdag (4 oktober alweer) ben ik eindelijk voor het eerst uitgegaan in Paramaribo. Zoals ik het begrijp is het eigenlijk van donderdag t/m zaterdag een vast riedeltje waar er wordt uitgegaan: Donderdag: Havana Lounge, daar beginnen ze al op tijd met salsa muziek (de mannen uit Suriname kunnen wél dansen in tegenstelling tot de Nederlandse) en wordt er volop gedanst door de lokale bewoners. Vanaf een uur of 1 half 2 begint de dj te draaien. Dit was een schittereende avond! Eerst ingedronken thuis met Borgoe (Surinaamse rum) en dat ga je snel voelen haha en daarna met de taxi naar Havana dus. Op vrijdag: club Touché, maar we gingen eerst met een partybus. Dit was echt te leuk. Dat zijn gewoon normale bussen zonder dak en met dikke feestverlichting en muziekinstallatie. Kun je zelf een usb-stick met muziek meenemen en die spelen ze dan af en dan word je al dansend en zuipend de stad rondgereden. Daarna naar club touché. Heeft wel iets weg van de El Sombrero in Nijmegen. Niet echt heel speciaal ofzo, maar was wel lachen. Ojaa hier heerst trouwens Chikungunya, een ziekte die wordt overgedragen door muggen waar je eigenlijk niet aan ontkomt en geeft klachten als gewrichtspijnen, koorts, hoofdpijn en jeukende uitslag. Vrijdag werd ik al wakker met een pijnlijke/stijve elleboog en toen zei iemand ineens dat ik ook vlekjes op mijn rug had... Kutzoooi dus. Maar vrijdag dus gewoon uitgegaan. Toen werd ik zaterdag wakker, toen voelde ik me toch aardig beroerd, stijfjes en flinke koorts. Heb zaterdag dus lekker een bed dagje gehad. Toen voelde ik me zondag al een stuk beter, alleen echt lelijke uitslag. Maar we zouden naar white beach gaan, dus ik wilde ook gewoon mee. Dat is een aangelegd wit strand met palmbomen enzo aan een rivier. Heel mooi en chill wel flink mijn rug verbrand (in de schaduw!!!?). Toen gingen we weer naar huis en al thuis gingen we nog snel even wat eten, en toen had ik het dus ijskoud wat niet echt mogelijk is hier behalve als je in een kamer zit met dikke airco. Dus het ging een beetje op en af met die chikungunya. Ben maandag wel gewoon naar stage gegaan, voor de zekerheid even bloed geprikt omdat het ook dengue kan zijn en als je dat hebt kun je bloedingen krijgen bla bla bla, maar bloed was allemaal goed en de klachten zijn die week ook weer verdwenen. Ben er dus goed vanaf gekomen want er zijn ook mensen die gewoon een week plat liggen.

Vorig weekend was ook echt een chill weekend. Vrijdag was het de dag van de Marons, dan wordt er gevierd dat de slaven alweer zo veel jaar naar het binnenland zijn verhuisd of zoiets. Was vanvalles te doen in de stad, dus daar zijn we geweest. 'S avonds lekker uit wezen eten, en toen kwamen er drie jongens muziek maken (zingen, gitaar en rappen), heel schattig maar ze kende echt maar drie nummers ofzo, en ze hadden ook eigen nummers maar het was echt slecht haha maar wel hilarisch. Op een gegeven moment vroegen ze of wij niet een nummer wilde zingen hahaa nou nee. Daarna zijn we naar een kroeg erlangs gegaan, lekker karaoke gezongen, heel vals maar leuk. Zaterdag zijn we lekker een dagje naar hotel Krasnapolski geweest. Daar kun je voor 50SRD (12,50 euro) de hele dag zwemmen en krijg je super lekkere lunch. Hier zag ik voor het eerst schoon en koud water in Suriname, verder waren er lekker ligbedjes en fijne douches, echt even ontspannen dus! 's Avonds zijn we naar een gayfeest (we hebben een lesbisch meisje in ons huis, dus die moeten we natuurlijk ook even tevreden houden ;)) geweest wat ook weer echt hilarisch was, die mannen daaroo, nou je wil het niet weten eigenlijk. Stonden allemaal met elkaar te schuren half op het podium liggend, helemaal loesoee jonge. Heb m'n ogen uitgekeken. Een aantal van ons zijn daarna nog naar de Zha Zha Zhou (als ik het goed schrijf) geweest, de vaste prik op de zaterdag, maar voor mij was het mooi geweest dus ik ben lekker m'n bedje ingekropen. Zondag gingen we op dolfijnentrip georganiseerd door onze huisbaas. Vertrokken om 1 uur met de taxi naar Leonsberg (een of andere plaats) en daar gingen we met boten via de Suriname rivier naar Braamspunt, dat is het laatste stukje land zeg maar voordat de zee begint. Daar hebben we even een uurtje gechilld op het strand, beetje in de zee gezwommen enzo. Daarna gingen we terug de boten in en op zoek naar de dolfijnen, nou en die hebben we gevonden! Super veel dolfijnen, soms echt super dichtbij en ze sprongen soms zelfs echt uit het water. Echt vet om te zien! Heb geprobeerd het vast te leggen maar dat is helaas niet echt goed gelukt. Daarna gingen we naar een oude suiker/ katoen plantage, rust en werk heet het. Daar wonen nog gewoon mensen, en een van de bewoners gaf ons een rondleiding en vertelde ons van alles. Zijn oma heeft het boek 'Hoe duur is de suiker' geschreven, ken je misschien wel. Maar ook echt vet om te zien. Toen werd het al bijna donker dus toen gingen we weer snel de boten in om op het water de zonsondergang te kijken en wat te eten en toen gingen we weer terug. Dat was dus vorig weekend en nu is het alwéér weekend. De tijd gaat echt super snel.

Dan volleybal, de eerste training was dus best leuk, maar ja dat is als het nieuw is hè. Tweede training: de trainer was drie kwartier te laat, iets wat je dus echt niet kan begrijpen maar ja. Verder waren we met een groep van misschien wel 15 meiden en er deden ook nog 5 jongens mee, niet heel erg praktisch gezien de grote van de zaal. Maar het was toen nog vakantie, dus daarom was de groep zo groot en het niveau daardoor ook niet erg hoog. Vorige week had ik niet getraind omdat ik nog een beetje ziek was maar afgelopen dinsdag wel weer, de derde training dus. Nu is de vakantie voorbij dus nu was het wel iets serieuzer, we trainden met de echte selectie. De club heet Yelyco en ze spelen hoofdklasse (competitie van vier teams) dat is het hoogste niveau hier. Maar het niveau is niet echt denderend, er zitten wel echt goede speelsters bij, maar de trainingen zijn ook niet echt goed opgebouwd naar mijn mening. Ze zouden eigenlijk nog zo veel kunnen leren als een Adrie figuur de trainingen zou verzorgen. Nu komt het erop neer dat de trainer zegt dat ze harder moeten werken en zich moeten inzetten en zich moeten houden aan afspraken, maar ja daar word je niet beter van. Ben benieuwd hoe het volgende week is, kijk het nog wel even aan maar weet nog niet zeker of ik dit vier maanden ga volhouden.

Dan nog stage, het is nu duidelijk dat we met artsen/co-assistenten gaan meelopen en we mogen als het goed is zelf ons rooster bepalen wat wel fijn is. Maar het is nog niet duidelijk wie ons straks gaat beoordelen, we hebben ook geen vaste werkbegeleider en zijn ook niet gekoppeld aan vaste personen. Maargoed we moeten er zelf dus iets van maken. We gaan nu gewoon zelf patiënten zien met code 3 of lager (patiënten worden bij binnenkomst getrieeërd waarbij bepaald wordt hoe snel iemand geholpen moet worden, waarbij code 1: acute hulp, code 2: binnen 10 minuten, code 3: binnen een uur en zo verder tot code 5 wat eigenlijk huisarts klachten zijn) en daar nemen we dan de anamnese van af (het uitvragen van de klachten) en doen vast wat lichamelijk onderzoek (beluisteren van de longen, hart en darmperistaltiek, of wondinspectie of neurologisch onderzoek, ligt natuurlijk aan de klacht), daarna overleggen we dit met een arts. Daarna moet er vaak aanvullend onderzoek gedaan worden zoals bloedonderzoek of een ECG. Artsen laten dit over aan verpleegkundigen, maar wij moeten dit wel ook weer doen, dus dit kunnen wij dan meteen weer doen. Ik denk dat ik op deze manier wel erg veel ga kunnen leren dus dat is positief!

Ik heb deze week trouwens ook flink de stad verkent op de fiets, heerlijk! Vandaag ben ik naar de Cultuurtuin gegaan, stuk ongerepte natuur met ook de Paramaribo Zoo. Daar heb ik lekker een middagje rondgewandeld (entree 2,50 euro!!). Ze hebben daar allerlei dieren, veel verschillende soorten aapjes zoals de doodshoofdaapjes die je ook gewoon in de Apenheul hebt. De verblijven worden niet al te best onderhouden en ze hebben ook niet heel erg goed nagedacht tijdens het bouwen van de hokken, ik kwam dus bij de kooi van de doodshoofdaapjes en toen zag ik ineens iets bewegen net langs de kooi, zat daar gewoon zo'n doodshoofdaapje!! Ik wilde een foto gaan maken maar toen sprintte hij weer snel tussen het gaas door zijn hok in, echt weer lekker Surinaams! Verder waren er veel vogels zoals toekans, struisvogels, rode ibissen, ara's, briluilen en allerlei roofvogels. Een vond ik echt heel indrukwekkend en dat was de Harpij arend, echt een groot leip beest met klauwen waar je bang van wordt! Er waren ook jaguar's, maar die vond ik maar zielig want ze hadden een heel karige kooi. Dan waren er nog een hoop slangen, otters en een stekelvarken. En de omgeving zelf waar de Zoo lag bestond dus uit allerlei tropische bomen en planten, errriiigg mooi allemaal! Maar nu is het 21.50, dus het wordt tijd om me klaar te maken voor nog een avondje stappen!

Tot de volgende keer!! Kusjes

  • 21 Oktober 2014 - 00:17

    Yvon:

    hoi Ireen, leuk te lezen wat je allemaal meemaakt. Ben jaloers op al die leuke dingen, bijv dolfijnen naast je boot, geweldig. En zo te lezen kom je tijd te kort en leer je ook nog eens veel op je stage. Blijf lekker genieten en niet te veel alcohol, he! Groeten Yvon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 December 2014

En we zijn over de helft!!

19 Oktober 2014

Alweer 1 maand! De tijd vliegt!

29 September 2014

Party in Nickerie

22 September 2014

3 - 28 voor de muggen
Ireen

Actief sinds 16 Sept. 2014
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 4874

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: