Party in Nickerie - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Ireen Koenen - WaarBenJij.nu Party in Nickerie - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Ireen Koenen - WaarBenJij.nu

Party in Nickerie

Blijf op de hoogte en volg Ireen

29 September 2014 | Suriname, Nieuw Nickerie

Zoo hallootjes!

Ik ben alweer een week in Suriname en het is nog steeds helemaal top!

Ik heb er nu vijf dagen stage opzitten, dit verloopt nog niet echt soepeltjes jammer genoeg. Van begeleiding is totaal geen sprake en omdat we een vreemde opleiding doen, niet verpleegkunde of geneeskunde, is het erg moeilijk om onze stage hier vorm te geven. De eerste dag was daarom ook best wel drama, we liepen er een beetje verloren bij. De tweede dag heb ik zelf maar het heft in handen genomen en een Nederlandse co-assistent aan de jas getrokken en gevraagd of ik met hem mee mocht lopen en dat was geen probleem. Een veel leerzamere dag dus!
Verder is de gezondheidszorg echt niet te vergelijken met die in Nederland. Ze hebben opzich wel alle nodige middelen, maar het gaat allemaal zooooo langzaam. Mensen liggen dagen op de SEH omdat er geen plek is op de verpleegafdelingen, en patiënten die met een neuro-trauma binnenkomen moeten uren wachten voordat ze door een scan gaan. Ook kwam er vrijdag een vader binnen met zijn zoon met als reden dat zijn zoon al een tijdje stil zat en stijf was, oftewel al minstens 1,5 uur dood was. Aan het eind van de middag kwam er nog zo'n geval binnen!! Echt ongelofelijk, zoiets zou in Nederland gewoon niet gebeuren. Allemaal best frustrerend, daar moet ik me nog leren overheen te zetten.

Dit weekend zijn we met een deel van het huis op excursie geweest naar Nickerie (een stad in het westen van Suriname) en naar Bigipan (een groot meer in de buurt van Nickerie). Vrijdag vertrokken we met twee bussen richting Nickerie (dit was een lange busreis van 3,5 uur, deze avond hebben we niet erg veel gedaan want we moesten zaterdag al om 7 uur op. We hebben ontbeten en zijn daarna met de fiets naar een plek gefietst waar we met bootjes via de rivier verder gingen. Dit was een vaartocht van een uurtje denk ik. De route was via een smal kanaaltje door het mangrovebos. Onderweg konden we allemaal vogels spotten, zeearenden, heel veel verschillende soorten reigers, ijsvogels en nog heel veel anderen waarvan ik de naam niet weet. We hebben ook doodshoofdaapjes gespot, suupeer lief! Toen hebben we een modderbad gehad, dit was super relaxed, echte modder zoals wanneer je een gezichtsmasker doet dus mijn huidje is weer helemaal zacht :)
Daarna hebben we lekker gezond en gegeten op een lodge midden op het meer, flink verbrand allemaal maar nu lekker bruin.
Toen 's avonds naar de Parbonight, eigenlijk een soort festival idee met Surinaamse muziek en optredens. Dit was echt een groot feest, we zijn zelfs met de hele groep op het podium geweest en eens even laten zien hoe Nederlanders dansen haha! Zondag enigszins uitgeslapen en toen weer die lange busrit terug. Al met al een topweekend!

Ik heb dinsdagavond ook voor het eerst gevolleybald bij volleybalvereniging Yelyco samen met een huisgenootje. Ik wist niet wat ik zag toen ik die zaal binnenkwam (zaaltje kan ik beter zeggen). In de kleedkamer schoot een muis weg en in de zaal zelf vloog een vleermuis, het was ter grote en hoogte als de sportzaal bij de Ratel, met een houten vloer waar de gaten afgetimmerd waren met plankjes, een net met gaten en zonder antennes maar wonder boven wonder normale ballen. Prima training gehad en vanavond ga ik weer!

Eten doe ik meestal lekker buiten de deur, lekker makkelijk en suuuper goedkoop. Het is meestal kip, kip en kip met bami, nasi/rijst of roti, maar erg lekker gekruid (meestal heel heet). Een maaltijd kost gemiddeld 12 SRD (1 euro = 4,4 SRD) dus dat is super goedkoop en je krijgt dan ook een flink bord wat je meestal niet eens op krijgt.

Ik ben ook echt super sportief bezig, ten eerste fiets ik elke dag 40 minuten naar stage (ook positief voor het bruiningsproces :P). Gisteravond hebben we lekker een verfrissende duik genomen in een zwembad, heb in al geen tijden niet meer zo fanatiek gezwommen, daar is het baantjes trekken in Bedburg hau niks bij hoor! Vanavond dus volleyballen en morgen gaan we voor het eerst salsa dansen wat je hier echt wel moet kunnen. Donderdag ga ik deze salsakunsten ook meteen in de praktijk brengen want dan ga ik eindelijk het nachtleven van Paramaribo verkennen. Ben erg benieuwd, maar dat laat ik jullie in m'n volgende verslagje wel weer horen!

Heel veel liefs uit dit verre warme oord!

  • 01 Oktober 2014 - 04:18

    Kitty Dieks:

    Super wat je allemaal meemaakt! Ik blijf je volgen. Groetjes

  • 01 Oktober 2014 - 10:35

    Marion:

    Geweldig Ireen, wat een andere wereld. De feestfoto op FB was om in te lijsten. Wat een lol. En wat betreft stage: wat ga jij veel leren. Niet alleen wat betreft werk, maar vooral wat betreft levenservaring en dat is onbetaalbaar. Geniet en ik ben nu alweer benieuwd naar het volgende verslag. Kus Marion

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Nieuw Nickerie

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 December 2014

En we zijn over de helft!!

19 Oktober 2014

Alweer 1 maand! De tijd vliegt!

29 September 2014

Party in Nickerie

22 September 2014

3 - 28 voor de muggen
Ireen

Actief sinds 16 Sept. 2014
Verslag gelezen: 485
Totaal aantal bezoekers 4855

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: